کد مطلب:12383 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

سال ورود نمایندگان قبائل به مدینه
مردم گروه گروه به دین خدا داخل می شوند.

غزوه تبوك در ماه رجب سال نهم هجرت روی داد. پس از آن در مدتی كه از سال باقی ماند گروههای قبایل مختلف عربی از هر نقطه با سعی تمام به سرزمین هجرت وارد شدند تا با پیامبر اكرم بر دین اسلام بیعت كنند. قبیله ثقیف كه در جنگ «حنین» در طائف از آوردن اسلام خودداری كرده بود اسلام آورد. و نمایندگان قبیله «همدان» كه مرجع آن تبوك بود بر رسول خدا (ص) وارد شدند. نمایندگان قبیله «تمیم» كه «قیس بن عاصم» و «عطارد بن حاجب» و اقرع بن حابس » و «عمرو بن اهتم» و «زبرقان بن بدر» در آن بودند به مدینه آمدند و نیز « ضمام بن ثعلبة» در هیأت نمایندگان قبیله «عبدالقیس»، و اشعث بن قیس» در میدان نمایندگان قبیله «كندة» و صرد بن عبدالله» در میان نمایندگان قبیله « ازد». همانگونه كه نمایندگان قبیله «طی ء» وارد مدینه شدند. در میان آنان رئیس و مهترشان: «زیدالخیل» مرد جنگی آنان بود كه پیامبر اسلام درباره او چنین فرمود: هر مردی از عرب كه به من معرفی شد و نزد من آمد كمتر از آن بود كه درباره اش به من گفته بودند مگر «زیدالخیل» كه خصوصیاتی كه در او بود تماما به آگاهی من نرسیده بود. مردانی از قبیله «بنی زبید» كه در میانشان «عمرو بن معدیكرب» بود آمدند، و نیز نمایندگان قبیله «بنی حنیفة» كه در میان آنان «مسیلمة بن حبیب» بود [1] .

ابن اسحاق [2] درباره سال ورود نمایندگان قبایل عرب به مدینه چنین گفته است: عرب وضع این قبیله از قبائل قریش را نسبت به اسلام و امر پیامبر اكرم را انتظار می كشید. بدین بیان كه: قریش پیشوا و هادی مردم و رهبر عرب و اهل خانه خدا و



[ صفحه 296]



فرزندان پاك و ناب حضرت اسماعیل بن ابراهیم (ع) بودند، و این ویژگیها مورد انكار هیچ كس نبود. و قریش همان قبیله ای بود كه برای نبرد با پیامبر و مخالفت با او ایستادگی كرد. ولی هنگامی كه مكه فتح شد، و قریش سر تسلیم به پیامبر خاتم فرود آورد... گروه گروه داخل در دین خدا شدند، و از هر نقطه بسوی آن حضرت براه افتادند. خدای تعالی در این باب به پیامبرش چنین می فرماید: «اذا جاء نصرالله و الفتح، و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا. فسبح بحمد ربك و استغفره انه كان توابا.» سوره نصر ترجمه: ای رسول ما، نصرت خدا و فتح مكه بزودی فرامی رسد، و خواهی دید كه مردم گروه گروه داخل در دین خدا می شوند. پس پروردگارت را با حمد و سپاس فراوان تسبیح بگو و از او طلب مغفرت كن كه او همیشه توبه پذیر بوده و هست.



[ صفحه 297]




[1] او در همان مسيلمة كذاب است كه مرتد شد، و پس از پيامبر (ص) ادعايپيامبري كرد - او در جنگهاي اهل رده كشته شد.

[2] و طبري در تاريخ خود نيز آورده است.